tiistai 2. kesäkuuta 2015

mayjunejuly.

Niinpä se nappasi kesäkuun käyntiin. Minulla tekee mieli syödä jäätelöä. Kävin kyllä B:n kanssa tänään korkkaamassa paikallisen jäätelökioskin :O [Ajatelkaa, meillä on sellainen tänä kesänä!!] Tiedän, että himoni johtuu siitä, että olen syönyt tänään liian vähän oikeaa ruokaa. Niin kerta. Plus mulla on kurkku kipeä. Silloinhan saa syödä vaikka pelkästään vain jäätelöä, jos siltä tuntuu.

Vaan nyt kyllä sisäinen kelloni heittää. Täysikuuhan on vasta tänään, ja minulla on tapana nähdä painajaisia öisin, useampi yö putkeen ennen sitä. En osaa sanoa kauanko se on mennyt niin, vaan niin se on mennyt. Aloin tosin huomaamaan sen noin 1-3 vuotta sitten. [Sen takia noin laaja käsite, kun muistan miettineeni tätä tuolloin kolmisen vuotta sittenkin asuessani eri kämpässä. Välissä unohdin asian, kestin painajaiset.] Ja en tosiaan osaa sanoa kauanko olen näitä uniani nähnyt.

Mietin nyt vain, olenko tullut taas astetta vahvemmaksi? Vai mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Ehkä ensi yö sen näyttää ja tuokin eteeni kauheista kauheimmat painajaiset! Vaan voisiko se näyttää myös sen, mitä ihmettä tarkoittaa, kun työmaallani on ruvennut ravaamaan palomiehiä harva se päivä?! Tai siis, yksi mies per päivä.. mutta kuitenkin!

Kävin B:n kanssa myös mummuja (hänelle siis isomummuja) katsomassa tänään. Ja ajattelin mennä huomenna uudestaan, sain oman äitini mukaan tai en. Tästäkin saan kiittää tätiäni, joka on kauempaa omaa äitiään ajellut tänne katsomaan ja pyysi minua käymään vanhustenkodissa. Tämän mummun tila on huonontunut ja eletään pelonsekaista aikaa. Vielä eilen oli syönyt ja puhunutkin jotain. Alzheimerin tautia hän on sairastanut kauan, muistan kun hän ei enää vuosia sitten tunnistanut minua, kun vielä omillaan pystyi kuitenkin asumaan.
Toinen mummuni oli taas hyvinkin pirteä ja puhetta piisasi, kuten aina.  Kävellä ei enää jaksa ja arveli että oli luullut muistinsa huononneen, vaan oli iloinen kun muisti meidät molemmat nimeltä :) Minulle tuli itselleni niin hyvä mieli, kun näin heidät molemmat tänään <3

Salille en ole päässyt sitten viime lauantain. Tai oikeammin sanottuna: en ole mennyt. Aploodit minulle. Aiemmin tämä on tuottanut suurta tuskaa, kun on joutunut olemaan sieltä pois. Aamulla vain töissä huomasin, kun raskaita kuormia nakkelin, että ei oikein kulje. Että parempi jäädä saliltakin pois vielä tänään. Ei se silloin lauantainakaan oikein kulkenut. Haaveilen kuitenkin huomen aamulla herätyksen laittavani ja aamujumpalle pääseväni.

Saapa huomata.

-M

1 kommentti:

  1. Söin mangomelonin ja mummuni sanoi, että milloin teen lisää lapsia. Että pitää tehdä, kun toinen jo niin iso :D Niin kerta, go mummu <3 !

    VastaaPoista